سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله اینترنتی

نظر


واریکوسل بزرگ شدن و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی بالای بیضه است. این بیماری در کودکان زیر 10 سال شایع است، اما در 15 درصد از نوجوانان و 20-40 درصد از مردان نابارور دیده می شود. از طرفی به 70 درصد کسانی که با ناباروری ثانویه مراجعه می کنند می رسد، یعنی از قبل صاحب فرزند شده اند.

90% موارد سمت چپ و 10% موارد دوطرفه هستند. علت این پدیده طولانی تر بودن رگ خونی است که خون را از بیضه چپ به سیاهرگ کلیه می برد و زاویه عمودی بزرگتر آن نسبت به سمت راست است. یکی از علل رایج قابل اصلاح ناباروری مردان، واریکوسل است. علت این اختلال تخلیه وریدی یا نارسایی دریچه های وریدی بیضه است.

آسیب بیضه در مردان مبتلا به واریکوسل

نظریه های مختلفی در مورد روند ترومای بیضه وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

افزایش دمای اسپرم یا کاهش اکسیژن رسانی یا انتقال مواد و متابولیت ها از کلیه ها و غدد فوق کلیوی به غدد یا ترکیبی از اینها.

واریکوسل می تواند رشد بیضه را کاهش دهد و در نهایت باعث کوچک شدن بیضه شود. همچنین با آسیب رساندن به اسپرم باعث کاهش حرکت و تعداد آنها و تغییر شکل (ظاهر) آنها می شود. واریکوسل مستقیماً بر میل جنسی مردان تأثیر می گذارد یا باعث انزال زودرس می شود.

برای بیماران مبتلا به ناباروری مردانه و واریکوسل، علاوه بر معاینه و سابقه پزشکی، حداقل دو تا سه آزمایش مایع منی برای تصمیم گیری لازم است. به دلیل حساسیت بالای آزمایش، باید در آزمایشگاهی که در این آزمایش تخصص دارد انجام شود.

آزمایش به صورت دستی و ابتدا در حالت ایستاده و سپس در وضعیت خوابیده انجام می شود تا مشخص شود که آیا واریکوسل به طور قابل توجهی کاهش یافته است یا خیر، برای بررسی بیشتر شکم و لگن. انجام معاینه اولتراسوند حفره ضروری است. . . در معاینه، وریدها ممکن است شبیه رگ های واریسی به نظر برسند، یا ممکن است شبیه کیسه های پر از کرم باشند، یا ممکن است نشان دهنده شدت واریکوسل باشند.

در تشخیص واریس معاینه بالینی حرف اول و آخر را می زند و در مواردی که معاینه مشکل است مثلا در بیماران خیلی پر یا در موارد خفیف از سونوگرافی استفاده می شود. البته می توان از داپلر یا سونوگرافی رنگی برای تایید عود (بازگشت خون به بیضه ها) بعد از جراحی استفاده کرد.

کلاس واریکوسل

درجه 3: رگ ها هنگام ایستادن قابل مشاهده هستند.

درجه 2: سیاهرگ ها در پاها قابل لمس هستند.

درجه 1: ورید را می توان با فشار دادن احساس کرد

آبله مرغان تحت بالینی: آنها را نمی توان با معاینه احساس کرد، اما با سونوگرافی تشخیص داده می شوند.

درمان واریکوسل در چه مواردی ضروری است؟

اول، با توجه به اینکه بسیاری از بیماران در هنگام تشخیص واریکوسل نگران هستند، واریکوسل یک بیماری خوش خیم است. با این حال، هیچ درمانی وجود ندارد; تنها گزینه درمانی جراحی واریکوسل است. واریکوسل که در زیر توضیح داده شده است. .

تصمیم گیری در مورد وازکتومی توسط متخصص اورولوژی


شدت واریکوسل به سن و وضعیت باروری بیمار (متاهل و با یا بدون فرزند) بستگی دارد.

در مواردی که بیمار واریکوسل درجه 2 یا 3 دارد و نابارور است، جراحی واریکوسلکتومی لازم است.

اگر واریکوسل با اختلال اسپرم همراه باشد، باز هم باید جراحی شود (همانطور که گفته شد حداقل دو یا سه اسپرم برای تصمیم گیری لازم است).

در برخی از مراجع، اگر جوانی واریکوسل قابل لمس یا قابل مشاهده (درجه 3 یا 2) داشته باشد و در این زمان تمایلی به بچه دار شدن نداشته باشد، توصیه می شود برای جلوگیری از اثرات منفی آن تحت عمل جراحی قرار گیرد. در مورد جراحی واریکوسل های شدید یا کوچک بحث های زیادی وجود دارد، اما ما جراحی را توصیه نمی کنیم و فقط دنبال کنید.

درمان واریکوسل

همانطور که گفتیم واریکوسل درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان جراحی است. گزینه های درمانی شامل تزریق داخل وریدی یا آمبولیزاسیون (تزریق جامد) از طریق پوست است

روش استاندارد طلایی جراحی واریکوسل، روش میکروسکوپی اینگوینال است که از طریق یک برش کوچک در قسمت تحتانی شکم نزدیک خارج آلت تناسلی و بالای بیضه ها و با استفاده از میکروسکوپ انجام می شود. مزیت این روش حفظ شریان، عروق لنفاوی و اعصاب است و میزان عود آن کم است (حدود 1-2 درصد).

روش جراحی اینگوینال که تقریباً مشابه روش اول است اما بدون میکروسکوپ انجام می شود بنابراین عوارض آن بیشتر است (9-16 درصد عود و 3-39 درصد هیدروسل).

عمل جراحی خلفی صفاقی که با برش بالاتر نسبت به روش قبلی انجام می شود. ممکن است 15-11 درصد عود و 7 درصد هیدروسل وجود داشته باشد.

یک روش جراحی لاپاراسکوپی که در آن حدود سه سوراخ در حفره شکم ایجاد می شود و گاز به داخل شکم فرستاده می شود تا فضای کافی برای عمل فراهم شود. با این حال، آسیب به عروق بزرگ، روده ها، مثانه و غیره با استفاده از این روش امکان پذیر است، اگرچه این اتفاق نادر است. بروز هیدروسل 8-5 درصد و عود آن کمتر از 2 درصد است و آسیب شریانی نیز امکان پذیر است.

آمبولیزاسیون از راه پوست شامل ارسال یک لخته، سیم پیچ یا مواد مصنوعی یا مصنوعی دیگر به داخل سیاهرگ بیمار از طریق ورید کنار ران است. این روش به رادیولوژیست های متخصص و تجهیزات پیشرفته نیاز دارد. فرکانس 4-11? است. این روش در صورت دو برابر شدن واریکوسل توصیه می شود.

مراقبت از واریکوسل بعد از جراحی

پس از تصمیم گیری برای جراحی و انجام آزمایش های معمول خون و اسپرم، موهای ناحیه جراحی شب قبل یا صبح روز جراحی تراشیده می شوند. قبل از عمل، بیمار از ساعت دوازده شب چیزی نمی خورد. این عمل بسته به شرایط بیمار و درک متخصص بیهوشی تحت بیهوشی عمومی یا بیهوشی نخاعی (نخاعی) انجام می شود.

مدت زمان عمل به عوامل مختلفی بستگی دارد و میانگین آن 30 تا 40 دقیقه است. بیمار همان روز یا فردا صبح ترخیص می شود و حداقل 7 تا 14 روز از استراحت پزشکی بهره مند می شود. بهتر است از روز هفتم رابطه جنسی داشته باشید.

عوارض جراحی واریکوسل

عوارض کوتاه مدت بعد از جراحی عبارتند از: درد یا عفونت زخم یا خونریزی یا هماتوم در اطراف ناحیه جراحی و غیره. در برخی موارد، ممکن است برای مدتی درد خفیف وجود داشته باشد، یا ممکن است بی حسی در اطراف محل جراحی یا پوست کیسه بیضه وجود داشته باشد.

عوارض طولانی مدت: عود واریکوسل/هیدروسل (جمع شدن مایع در اطراف کیسه بیضه) / انقباض کیسه بیضه (کمتر از 1%).

پیگیری

حدود 3 تا 4 ماه بعد از عمل، اولین آزمایش اسپرم انجام می شود و سپس تا یک سال یا تا زمان بارداری خانم آزمایش همزمان انجام می شود. میزان بارداری بعد از جراحی در مطالعات مختلف بین 30 تا 60 درصد گزارش شده است. اگر زوجین پس از درمان همچنان نابارور هستند، روش های کمک باروری توصیه می شود.